• Startsida
  • Om verksamheten
    • Inriktning
    • Reggio Emilia
    • Våra mål
    • Vår värdegrund
    • Likabehandlingsplan
    • Föräldrasamverkan
  • Vad händer på Solrosen
    • Avdelning
    • Våra Grupper
    • Tema
    • Våra Traditioner
    • Rutiner
    • Hållbar utveckling
    • Vi som arbetar på Solrosen
  • Galleri
  • Regler
  • Avgift
  • Kalendarium
  • Kontakta oss
  • Om verksamheten sidofält
  • Vad händer på solrosen sidofält

Avdelning

Våra Grupper

Tema

Våra Traditioner

Rutiner

Hållbar utveckling

 

Tema

Tema: Eget projekt/Gula gruppen

GULA gruppen jobbar med egenvalt projekt där varje barn får välja vad de vill fördjupa sig i och arbeta med. I nuläget har ett barn valt att jobba med olka typer av kattdjuren, såsom Leopard, tiger osv. Vi arbetar med projekten på olika sätt genom musik, lekar, sagor och media. Alla barn i Bamse gruppen får vara med i aktiviteterna som kopplas till projektet.

 

Tema: Vännerna i Kungaskogen/ Snick och Snack bygger en koja/ Hela huset

Vi har startat läsåret 2022/2023 med att observera vad vår barngrupp intresserar sig för. Tidigt i denna process såg vi två huvudområden; ett intresse för bygg och konstruktion samt diskussioner om hur man är en bra kompis. Vi såg här en möjlighet att kombinera skapande verksamhet och levandegöra vårt likabehandlingsarbete.

Vi har valt att använda oss av en arbetsmodell som heter Vännerna i Kungaskogen. Den bygger på vår värdegrund, allas lika värde, att vara en bra kompis och hur vi ska vara mot varandra för att alla ska trivas på förskolan. Arbetsmodellen utgår från Lpfö 98/rev 18 och inspireras av Reggio Emilia- pedagogiken. Vi kommer att ta hjälp av sagan ”Vännerna i Kungaskogen bygger en koja” och karaktärerna Snick & Snack. Projektet fokuserar på aktuella frågeställningar och barnens intressen.

   

Tema: Bockarna Bruse/Skalman och Lille skuttgrupper

Planeringen riktar sig till Skalman och lille skutt. Temat kommer vi ha under läsår 2022/2023 Personal arbetar med temat så länge intresset finns kvar hos barnen. Genom pedagogiska aktiviteter centrerade runt olika djur ger vi barnen dels upplevelsen och kunskaper om dessa, dels vidgar vi deras begreppsbildning, språkutveckling, motorik, naturkunskap och matematik.

 

Syfte

Syftet är att stimulera barnens intresse för språk och bokstäver. Genom detta temat kunde vi nå de flesta målen från Lpfö-18 som handlar om att jobba med  språkutveckling. 

 Vi vill att barnen ska få större förståelse för normer och värden genom att prata om kända barnkaraktärer som de är intresserade av. 

 

Projekt: Engelska/ Bamsebarn

Senaste tiden har vi märkt att det flesta av våra barn säger ord på engelska och de är nyfikna och vill lära sig mer ord på engelska. Därför har vi börjat introducera det engelska språket inför barnen i ålder 4-5 år.

Flera studier visar att barn som lär sig två språk i tidig ålder utvecklar sin förmåga att lösa andra kognitiva uppgifter, och gör det lättare att lära sig fler språk när de blir äldre. När barnet lär sig flera språk utvecklar barnet sitt logiska tänkande och förmågan att se likheter och skillnader.

 

Våra tankar kring projektet ”Engelska”

Engelskan är idag ett världsspråk. Att tidigt börja med språk har visat sig ha en gynnsam effekt för barns inlärning. Att börja med enklare ord på engelska gör att barn lättare känner igen sig och får förhoppningsvis en enklare språkinlärning när barnet sedan skall börja med engelskundervisningen i grundskolan. Att lära sig engelska är inte ett obligatoriskt moment i förskolan. Det finns inget som hindrar att ändå börja med talad engelska i form av ramsor, sånger och att öva enklare ord som en del av den pedagogiska träningen redan i förskolan.

Vi ser på det här projektet att det är ett nyttigt, roligt och lekfullt moment för våra barn på Solrosen. Genom lek, sagor, skapande, rörelse, musik och experiment kommer barnen i kontakt med det svenska språket och det engelska språket varje dag.

 

Projekt: Veckans kompis/ Bamsebarn

Varje vecka har vi barn och vuxna valt ut/utsett ett barn som vi ansåg har varit en bra kompis. Vi har tillsammans med barnen kommit överens om vilka krav som ska nås för att man ska bli utsedd till "Veckans kompis". 

Syfte

Syftet är att barnen alltid ska tänka efter vad de säger och hur de behandlar varandra, för att alla vill ju vara "veckans kompis". Detta leder till lugnare, tryggare och mer lärorik miljö. 

 

Rottne Förskola AB | Torstensväg 4, 363 31 Rottne | 073-94 71 019 | solrosen@rottneforskola.se