Tema
Tema: Eget projekt/röda gruppen
Röda gruppen jobbar med egenvalt projekt där varje barn får välja vad de vill fördjupa sig i och arbeta med. I nuläget har ett barn valt att jobba med olka typer av blommor. Vi arbetar med projekten på olika sätt genom musik, lekar, sagor och media. Alla barn i Bamse gruppen får vara med i aktiviteterna som kopplas till projektet.
Hitta hem till mig
Varje höst under några veckor ska våra 5 åringar gå på utflykt där varje barn ska visa vägen hem till sig. En vuxen får ta sträckan och räkna tiden, hur långt det är att gå dit i km och hur långt tid det tar att gå eller åka dit. När barnen är framme får de sätta sig på ett ställe nära hemmet för att fika tillsammans. När alla barnen i gruppen har visat hem till sig avslutar vi momentet med att diskutera vem vad de som bor närmast till förskolan, vem som bor längre bort, om man kan gå hem eller åka bil mm.
Projekt: Engelska/ Bamsebarn
Senaste tiden har vi märkt att det flesta av våra barn säger ord på engelska och de är nyfikna och vill lära sig mer ord på engelska. Därför har vi börjat introducera det engelska språket inför barnen i ålder 4-5 år.
Flera studier visar att barn som lär sig två språk i tidig ålder utvecklar sin förmåga att lösa andra kognitiva uppgifter, och gör det lättare att lära sig fler språk när de blir äldre. När barnet lär sig flera språk utvecklar barnet sitt logiska tänkande och förmågan att se likheter och skillnader.
Våra tankar kring projektet ”Engelska”
Engelskan är idag ett världsspråk. Att tidigt börja med språk har visat sig ha en gynnsam effekt för barns inlärning. Att börja med enklare ord på engelska gör att barn lättare känner igen sig och får förhoppningsvis en enklare språkinlärning när barnet sedan skall börja med engelskundervisningen i grundskolan. Att lära sig engelska är inte ett obligatoriskt moment i förskolan. Det finns inget som hindrar att ändå börja med talad engelska i form av ramsor, sånger och att öva enklare ord som en del av den pedagogiska träningen redan i förskolan.
Vi ser på det här projektet att det är ett nyttigt, roligt och lekfullt moment för våra barn på Solrosen. Genom lek, sagor, skapande, rörelse, musik och experiment kommer barnen i kontakt med det svenska språket och det engelska språket varje dag.
Tema: Superhjältarna
Vi har observerat barnen vid olika tillfällen. Vi har sett och hört att barnen pratat mycket om karaktärer som spindelmannen, hulken, läderlappen osv. De leker gärna dessa lekar på förskolan. Vi vill öka barnens kunnande och intresse inom digitalisering, värdegrundsfrågor och skillnaden på fantasi och verklighet.
Syfte
Syftet är framförallt att jobba utifråns barns intresse för att främja deras lärande. I och med temat ska varje barn få möjlighet att utveckla intresse för skapande, digitalisering och för bilder och berättelser.
Projekt: Veckans kompis/ Bamsebarn
Varje vecka har vi barn och vuxna valt ut/utsett ett barn som vi ansåg har varit en bra kompis. Vi har tillsammans med barnen kommit överens om vilka krav som ska nås för att man ska bli utsedd till "Veckans kompis".
Syfte
Syftet är att barnen alltid ska tänka efter vad de säger och hur de behandlar varandra, för att alla vill ju vara "veckans kompis". Detta leder till lugnare, tryggare och mer lärorik miljö.
Tema: Babblarna/Skalman och Lille skuttgrupper
Planeringen riktar sig till Skalman och lille skutt. Temat kommer vi ha under läsår 2023/2024 Personal arbetar med temat så länge intresset finns kvar hos barnen. Genom pedagogiska aktiviteter centrerade runt olika figurer ger vi barnen dels upplevelser och kunskaper om dessa, dels vidgar vi deras begreppsbildning, språkutveckling, motorik, naturkunskap och matematik.
Syfte
Syftet är att stimulera barnens intresse för språk och bokstäver. Genom detta temat kunde vi nå de flesta målen från Lpfö-18 som handlar om att jobba med språkutveckling.
Vi vill att barnen ska få större förståelse för normer och värden genom att prata om kända barnkaraktärer som de är intresserade av.