Reggio Emilia
Förskolan inspireras av Reggio Emilias grundtankar och filosofi. Reggio Emilia är en filosofi som bygger på en tro på människans möjligheter, en djup respekt för barnet och en övertygelse om att alla föds intelligenta med en stark drivkraft att utforska världen. Det är ett arbetssätt som uppmuntrar tron på den egna förmågan, olikhet, solidaritet och samarbete. Filosofin står i ständig förnyelse och utvecklas i takt med barnens behov som utgångspunkt och med det moderna samhällets snabba förändring. Pedagogerna är medforskande och söker kunskap tillsammans med barnen. Miljön kallas för den tredje pedagogen, barnet och pedagogen är de första två. Miljön är en pedagog som ska uppmuntra och inspirera barnen. Dessutom ska miljön utmana barnen i deras tankar och fantasi och främja till kunskap
Vi pedagoger på Rottne förskola arbetar efter styrdokumentet Läroplanen för förskolan, Lpfö-98 (reviderad 2018).Vi tror på det kompetenta barnet som utvecklas individuellt och i samspel med andra. Vi lyssnar på vad barnet har för intresse och behov genom att vi utformar miljö på bästa sätt. Vi försöker vara lyhörda och ge barnen möjlighet till sin inflytande för att de ska kunna påverka sin egen vardag. Vi erbjuder barnen en miljö där lek och lärande går hand i hand, Vår miljö inbjuder barn till lek och aktivitet och är rik på sinnesupplevelser för att skapa nyfikenhet, lust och förundran hos barnen. Vi arbetar med olika projekt som utgår från barnens intressen och därmed också är grunden för projektets tema. Genom att dokumentera barnens lek, kommunikation, konfliktlösning, skapande och konstruktioner blir vi som pedagog mer lyhörd och respektfull för de förmågor barnet besitter. Vi på Solrosen lägger stor vikt vid dokumentation, detta för att följa upp, utvärdera och utveckla verksamheten vidare.