Empati och trygghet
Trygghet, empati och allas lika värde är viktiga grundpelare på vår förskola. Vi försöker att sträva efter en rofylld miljö där alla barn får möjlighet att bygga upp en god självkänsla och utvecklas individuellt. Vi vill även ta vara på varje barns nyfikenhet och intresse och bygga på att vi lär här och nu i vardagen genom att försöka förändra miljön och vårt sätt att arbeta genom att lyssna på barnen och deras önskemål.
Vi har även en kompisblomma som vi arbetar med. Det gör vi genom att ge dem ett blomblad när de har varit en god vän just för att uppmuntra barnen till att ställa upp och hjälpa och ta hand om varandra.
Inskolning
När barnet har fått plats på avdelning Solrosen kommer föräldrarna få en informationsbrev hem, där de får inskolningens tider och hur inskolningen kommer att genomföras. Vi kommer att kontakta barnets familj och tillsammans bestämmer någon tid för ett besök på förskolan så att föräldrarna kan ha en inblick i hur verksamheten fungerar. Vi kommer även att bjuda in föräldrarna på ett informationmöte, då kan de fråga om allt de vill veta.
Inskolning är den tid då du och ditt barn i lugn och ro får bekanta er med oss på förskolan, de andra barnen och deras föräldrar, miljön och förskolans rutiner. Introduktionen beräknas pågå i ca två veckor. Det är viktigt för oss att ni föräldrar ska känna förtroende och tillit till förskolans personal, då barnet kommer också att göra det.
Förskolan ska sträva efter att varje barn tillsammans med sina föräldrar får en god introduktion i förskolan. Lpfö 98, rev 2018
Vi har inskolning i två veckor om ditt barn inte behöver längre tid. Första veckan är det en kort tid och då sitter föräldrarna med (gärna lite tråkiga). 1-2 personal är inne (beroende på hur många barn som skolas in) tillsammans med ca 4 barn just för att det blir en lugnare miljö för barnet som ska skolas in. Senare under inskolningen så turas vi personal om att vara inne så att barnet får en chans att lära känna oss alla. Under andra veckan utökar tiden och är det att man ser att barnet är redo så kan man även prova att lämna barnet själv en kortare stund.
Introduktionen kommer att pågå under inskolningsperioden samt kommer vi att ha inskolningssamtal med föräldrarna efter 6 veckor, där vi kommer att diskutera hur inskolningen gick, hur det kändes som förälder att lämna och hämta på förskolan samt andra funderingar lyfts upp.
Musik och rörelse
Musik är en viktig del i vår vardag. Barnen utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning samt lär sig att samspela med andra barn.
Motorik
Vi tror på att motoriken är grunden för allt lärande. Därför försöker vi att uppmuntra barnen att öva på grovmotorik och finmotorik.
Varje termin vid två tillfällen går vi till Gympasalen i skolan. Där bygger vi en bana tillsammans med barnen med många olika stationer. De rör sig fritt mellan stationerna vilket de uppskattar väldigt mycket.
Vår mat
Vi har ett serveringkök och maten vi serverar kommer ifrån Sörgården (äldreboendet i Rottne).
Ibland lagar vi mat själva på förskolan eller beställa från resturangen efter barnens önskemål.