• Startsida
  • Om verksamheten
    • Inriktning
    • Reggio Emilia
    • Våra mål
    • Vår värdegrund
    • Likabehandlingsplan
    • Föräldrasamverkan
  • Vad händer på Solrosen
    • Avdelning
    • Våra Grupper
    • Tema
    • Våra Traditioner
    • Rutiner
    • Hållbar utveckling
    • Vi som arbetar på Solrosen
  • Galleri
  • Regler
  • Avgift
  • Kalendarium
  • Kontakta oss
  • Om verksamheten sidofält
  • Vad händer på solrosen sidofält

Inriktning

Reggio Emilia

Våra mål

Vår värdegrund

Likabehandlingsplan

Färäldrasamverkan

Våra mål

Aktuella mål 2024-2025

Normer och värden

Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 98, reviderad 2018:

Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att efterhand omfatta vårt samhälles gemensamma värderingar och låta dem komma till uttryck i praktisk vardaglig handling i olika sammanhang.

Läroplansmål: Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, öppenhet, respekt, solidaritet och ansvarstagande.

Verksamhetsmål: Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla, förmåga att ta hänsyn till och leva sig in i andra människors situation samt vilja att hjälpa andra.

 

  OMSORG, Utveckling och lärande

Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 98, reviderad 2018:

 

Utbildningen i förskolan ska bidra till att barnet utvecklar en förståelse för sig själv och sin omvärld. Utforskande, nyfikenhet och lust att leka och lära ska vara grunden för utbildningen. Den ska präglas av att omsorg, utveckling och lärande bildar en helhet. Utbildningen i förskolan ska ta sin utgångspunkt i läroplanen samt barnens behov, erfarenheter och det de visar intresse för. Flödet av barnens tankar och idéer ska tas tillvara för att skapa mångfald i lärandet.

Läroplansmål: 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla förmåga att fungera enskilt och i grupp, samarbeta, hantera konflikter och förstå rättigheter och skyldigheter samt att ta ansvar för gemensamma regler

 

Verksamhetsmål: 

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla självständighet och tillit till sin egen förmåga

Barns delaktighet och Inflytande

Enligt Läroplan för förskolan, Lpfö 98, reviderad 2018:

Utbildningen i förskolan ska lägga grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina egna handlingar och för miljön i förskolan. Barn har rätt till delaktighet och inflytande. De behov och intressen som barnen själva på olika sätt ger uttryck för ska ligga till grund för utformningen av miljön och planeringen av utbildningen.

Läroplansmål: 

Arbetslaget ska säkerställa att alla barn får lika stort inflytande över och utrymme i utbildningen.

Rottne Förskola AB | Torstensväg 4, 363 31 Rottne | 073-94 71 019 | solrosen@rottneforskola.se